به گزارش موبوایران، برای همه ما پیش آمده که ناگهان ارتباط اینترنتیمان را از دست دادهایم. این موضوع میتواند بسیار آزاردهنده باشد، مخصوصا اگر به دفعات تکرار شود. در این مطلب نگاهی به تمام مشکلاتی داریم که میتوانند روی ارتباط اینترنت شما تاثیر داشته باشند و همچنین نحوه رفع هرکدام از آنها را به شما آموزش میدهیم. در حقیقت یک راهنمای جامع برای رفع مشکل اتصال به اینترنت برایتان آماده شده است.
چرا به اینترنت دسترسی ندارید؟
اینترنت شما هنوز حجم دارد و پیش از این هم از آن استفاده کردهاید، اما ناگهان دیگر نمیتوانید به اینترنت وصل شوید. دلایل زیادی میتوانند موجب چنین موضوعی شوند، از مشکلات سخت افزاری گرفته تا بدافزارها. در ادامه این مطلب میخواهیم تمام این مشکلات را بررسی کنیم و همچنین راهحل رفع آنها را ارائه کنیم، تا پایان همراه ما باشید.
به سایتهای مختلف سر بزنید
یکی از رایجترین دلایل مواجه شدن با مشکل اتصال به اینترنت مربوط به زمانی میشود که یک سایت بالا نمیآید. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که شامل قطعی سرور میزبان سایت یا عدم پرداخت هزینههای مربوطه توسط صاحب وبسایت میشود.
فرقی نمیکند یک سایت به چه دلیلی بالا نمیآید، شما نمیتوانید با همان یک سایت وضعیت ارتباط اینترنت را بررسی کنید. بنابراین قبل از اینکه به سراغ عیبیابی اتصال به اینترنت بروید، حداقل به یک یا دو وبسایت مطرح مانند گوگل یا آمازون سر بزنید. اگر این سایتها مشکلی نداشتند، پس اینترنت شما هم وصل است، اما اگر وضعیت فرق میکرد، برای رفع مشکل مراحل بعدی را آزمایش کنید.
بررسی تنظیمات وایفای PC، گوشی یا تبلت
یکی دیگر از روشها برای رفع مشکل اتصال به اینترنت، اطمینان یافتن از تنظیمات درست آن در دستگاههای مختلف است. آیا دستگاه شما به روتر درستی متصل شده؟ آیا پسورد را به درستی وارد کردهاید؟
فرقی نمیکند در حال استفاده از چه دستگاهی باشید، در هر صورت باید اطلاعات درست را وارد آنها کنید. اگر برای روتر پسورد پیچیدهای انتخاب کرده باشید، باید در تایپ آن دقت کنید.
بررسی روشن بودن روتر
شاید بد نباشد نگاهی به خود روتر داشته باشید تا از روشن بودن آن مطمئن شوید. اگر روتر به برق وصل است، آن را روشن کنید. در صورتی که با فشار دادن دکمه، روتر روشن نشد احتمالا آداپتور آن دچار مشکل شده است. در این زمان باید یک آداپتور جدید تهیه کنید.
قطعی شبکه اینترنت
این احتمال وجود دارد بنابر هر دلیلی اینترنت در محلی که ساکن هستید، برای مدتی قطع شود. یا اینکه شرکتی که از آن اینترنت خریداری کردهاید، دچار مشکل شده باشد.
در این زمان، وضعیت اینترنت موبایل را چک کنید و با استفاده از همان، وضعیت ارائهدهنده اینترنت را مورد بررسی قرار دهید یا اینکه اخبار مربوطه را دنبال کنید. در صورتی که مشکل اتصال به اینترنت مربوط به قطعی شبکه باشد، باید تا رفع آن منتظر بمانید. البته تا زمان رفع مشکل، میتوانید از اینترنت موبایل استفاده کنید.
بررسی اتصال روتر به اینترنت
اگر دیتا به روتر نرسد و یک ارتباط برقرار نکند، شما هم نمیتوانید از اینترنت استفاده کنید. فرقی نمیکند از چه نوع اینترنت خانگی استفاده میکنید چرا که در هر صورت ارتباط از طریق یک پورت در دیوار خانه و یک کابل به روتر شما میرسد و شما میتوانید به اینترنت متصل شوید.
این احتمال وجود دارد که روتر شما کابل خاصی داشته باشد، با این وجود در هر صورت باید از اتصال آن به روتر مطمئن شوید. اگر فکر میکنید این کابل مشکلی دارد و مانع از اتصال شما به اینترنت میشود، آن را عوض کنید.
شما همچنین میتوانید اتصال به اینترنت را با ورود به صفحه ادمین روتر بررسی کنید. اطلاعات مربوط به ورود به این صفحه روی روتر قرار گرفته و برای دسترسی به صفحه ادمین، باید از مرورگر استفاده کنید. بنابراین اگر روتر روشن باشد، باید بتوانید به این صفحه دسترسی پیدا کنید. بعد از ورود به این صفحه، به دنبال اطلاعات درباره ارتباط اینترنت باشید.
بررسی پینگ
ارتباط میان کامپیوتر شما و روتر با استفاده از پینگ مشخص میشود. پینگ یک دستور شبکه است که دیتا را به یک آدرس IP مشخص یا وبسایت میفرستد و میتواند باعث ایجاد مشکل در ارتباط اینترنت شما شود.
آدرس آیپی روتر خود را پیدا کنید.
روی کامپیوتر خود یک رابط خط دستور را اجرا کنید، برای مثال پاورشل ویندوز.
دستور Ping [IP_ADDRESS] را وارد کنید و البته جای [IP_ADDRESS]، آیپی خودتان را وارد کنید.
اگر نتیجه پینگ به صورت مجموعهای از «Reply from» بود، یعنی ارتباط با روتر شما مشکلی ندارد.
از کابل اترنت متفاوتی استفاده کنید
کابلهای اترنت سریعتر از وایفای هستند، اما شاید پس از مدتی دیگر کار نکنند. برای بررسی خرابی کابل اترنت، از یک کابل جدید برای ارتباط میان سیستمتان و روتر استفاده کنید. اگر مشکل از کابل باشد، با کابل جدید میتوانید دوباره آنلاین شوید.
بین کانالهای وایرلس سوییچ کنید
اگر اترنت کار میکند اما وایفای مشکل دارد، این موضوع احتمالا به کانالهای انتخابی روتر بازمیگردد. روترها دو باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز و ۲۸ کانال دارند که البته استفاده از آنها به محل زندگیتان بستگی دارد. با این وجود همیشه چندین کانال برای انتخاب پیش رویتان قرار دارد.
اگر روترآپدیت فریمور روتر
شما و همسایهتان روی یک کانال کار کند، هردوی آنها عملکرد ضعیفی از خودشان نشان میدهند. بهترین کار در این زمان، تغییر کانال وایفای است.
مشکل روتر شما شاید با بروزرسانی فریمور برطرف شود. مدت زمان دانلود این فایل بستگی به کیفیت شبکه دارد و میتوانید از کامپیوتر محل کار یا سیستم دوست خود برای دانلود این فایل استفاده کنید و با استفاده از فلش USB آن را روی روتر کپی کنید.
برای بررسی عملی بودن چنین روشی باید به سایت سازنده روتر مراجعه کنید و فریمورهای موجود برای روتر خود را مورد بررسی قرار دهید. در کنار فریمورهای رسمی سازنده، میتوانید از یک فریمور روتر شخص ثالث هم استفاده کنید.
بررسی بدافزار روی سیستم
بدافزارها میتوانند ارتباط اینترنت شما را مسدود کنند که یک تکنیک ساده به حساب میآید و مانع از دانلود آنتی ویروس یا ضدبدافزار برای حذف خود میشوند.
اگر تا به اینجای کار مشکل اتصال به اینترنت برای شما برطرف نشده، در این زمان سیستمتان را برای حذف بدافزار اسکن کنید. برای اینکار میتوانید از هر آنتی ویروسی که دارید حتی خود ویندوز دیفندر استفاده کنید. اگر چنین کاری امکانپذیر نیست، یک نرم افزار ضدبدافزار با یک سیستم دیگر دانلود کرده و روی سیستمتان نصب کنید.
ریست فکتوری روتر
اگرچه با یک کار ساده روبهرو هستیم، اما ریست روتر به تنظیمات کارخانه میتواند مشکلات آن را برطرف کند. با این وجود باید آخرین راهحل شما باشد چرا که پسورد را به حالت پیش فرض میبرد و باید آن را بطور دستی تغییر دهید و دوباره تمام دستگاهها را به آن متصل کنید. اما اگر به اینترنت دسترسی نداشته باشید، چنین کاری ارزشش را دارد و میتوانید دوباره به اینترنت وصل شوید.
اگر با تمام این راهحلها همچنان به اینترنت دسترسی ندارید، با ارائهدهنده سرویس اینترنت خود تماس بگیرید و مشکل را با آنها به اشتراک بگذارید. آنها احتمالا به راهحلهای همین مقاله اشاره میکنند، اما اگر این روشها پاسخگو نباشند، احتمالا مشکل از جای دیگری است و ارائهدهنده اینترنت آن را برطرف میکند.