صعود قیمت طلا با افزایش خطر رکود تورمی

قیمت طلا در روز های پایانی هفته گذشته توانست جهت حرکت خود را معکوس کرده و بار دیگر یک روند صعودی را از خود نشان دهد که می توان دلیل آن را افزایش نگرانی ها نسبت به رکود تورمی دانست.

خبر را برای من بخوان

خطر رکود تورمی بار دیگر بر روی میز قرار گرفته است چرا که بحران انرژی در کشور های مختلف باعث برانگیخته شدن دوباره ترس های تورمی شده است و این موضوع می تواند برای رشد قیمت طلا مفید باشد.

ابتدای هفته گذشته قیمت طلا به پایین ترین سطح 2 ماهه خود در 1720 دلار سقوط کرد اما بلافاصله در این سطح دچار پشتیبانی شده و با یک رشد دو رقمی هفته را در عدد 1761 دلار به پایان رساند.

مهم ترین عوامل نزولی قیمت طلا طی هفته های گذشته تصمیم فدرال رزرو مبنی بر کاهش خرید اوراق قرضه از ماه نوامبر، افزایش بازده 10 ساله خزانه داری آمریکا و افزایش ارزش شاخص دلار آمریکا بود.

دنیل غالی، استراتژیست کالای TD Securities، گفت که آنچه این روز ها قیمت طلا را هدایت می کند تصمیمات فدرال رزرو است و افق افزایش نرخ بهره توانسته است بر روی قیمت طلا تاثیر منفی شدیدی بگذارد.

طلا

اما عملکرد قوی طلا در پایان هفته نشان داد که بازی برای فلز زرد هنوز به پایان نرسیده است زیرا ترس از رکود تورمی دوباره افزایش یافته و چشم انداز فنی جدید برای فلز زرد بسیار امیدوار کننده به نظر می رسد.

طبق گفته غالی رکود تورمی الان موضوعی است که ذهن بسیاری را به خود مشغود داشته است. هم اکنون سطح 1750 دلار یک حمایت قوی برای طلا محسوب شده و محدوده 1800 دلار به عنوان مقاومت اصلی مطرح خواهد شد.

شان لوسک دیگر کارشناس بازار اشاره کرد که هم اکنون در سه ماهه چهارم سال میلادی قرار داریم و شرایط تا حد بسیار زیادی تغییر کرده است چرا که خطر افزایش تورم هم اکنون بیش از هر زمان دیگری جدی به نظر می رسد.

لوسک بر این باور است که اگر بازار انرژی در آینده نیز شرایطی مانند اکنون را تجربه کند و قیمت آن همچنان افزایش یابد، می توان انتظار داشت که طلا بار دیگر روند صعودی قدرتمندی را از خود نشان دهد.